Svar: Dagpleje og mad

2. juni 2021

Alder:
10 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål :)

Jeg vil meget gerne svare, men det er meget svært at give dig et helt konkret svar, for børn er meget forskellige, når det kommer til deres mundmotoriske modenhed. som du selv skriver, så var storebror faktisk over 2 år, før han ikke havde problemer med fejlsynkning - og andre børn ville måske ikke have problemer i 1.5 års alderen. Derfor er du nødt til selv at vurdere, hvad du tænker lillebror er parat til... Det er barnets udvikling mere end barnets alder, som afgør tidspunktet for, hvornår man kan servere forskellige fødevarer...

Generelt er anbefalingen dog, at sørge for at barnets mad er blød og skåret ud i styrer, som ikke kan sætte sig fast i halsen og lukke for luftvejene. Det er også vigtigt at børn ikke sidder og spiser alene, men altid er under opsyn, så man kan gribe ind, hvis det er nødvendigt.

Omkring 1.5 års alderen vil de fleste børn kunne tygge ret godt og have nogenlunde styr på mundmotorikken. Derfor kan man i denne alder f.eks. begynde at tilbyde barnet grovere brødtyper med flere hele kerner, så I til den tid f.eks. fint kan spise samme slags rugbrød, ligesom de fleste børn i denne alder også vil kunne spise en tomat, en æble- eller pærebåd med skræl og lignende. Igen naturligt afhængig af, hvor sej skrællen er, for det kan der også være forskel på.

Det anbefales at børn under 3 år ikke tilbydes hele rå gulerødder og gulerodsstave, da undersøgelser viser, at de let får bidt et lille stykke gulerod af, som så kan sætte sig fast i lungerne. Det anbefales også, at børn under 3 år får vindruer skåret i stykker, og at man fjerner vindruekernerne. Hvor meget hver enkelt vindrue skal skæres i stykker afhænger også af vindruens størrelse, som jo kan variere meget :) Og så anbefales det, at man ikke giver børn under 3 år hele nødder, peanuts, popcorn og lignende - som også let kan sætte sig fast i halsen.

Lige med hensyn til appelsiner, så tænker jeg, at du måske godt kan forsøge med en appelsinbåd, som har lidt hinder - ...

Annonce

... det afhænger dog naturligt af, hvor seje hinderne er, men du behøver måske ikke at rense og skære alt fra.... Det kan gøre det lidt lettere at sidde og sutte saften ud af en appelsin, hvis den ikke er skåret helt fri for hinder. Men de værste "hvide strenge" skal naturligvis fjernes :)

Hvis barnet er ved at få noget galt i halsen, så skal man altid vurdere, om barnet selv kan klare det, måske hoster barnet og får af sig selv maden lidt længere frem i munden. Hvis barnet ikke kan klare det selv og ikke kan hoste maden op, så skal barnet lægges på den voksnes arm. Barnets mave mod den voksnes underarm og hovedet nedad mod den voksnes hånd. og så gives der 5 klap med flad hånd mellem barnets skulderblade. Hvis maden stadig ikke kommer op, så vendes barnet om på ryggen og der trykkes 5 gange på nederste tredjedel af brystbenet. Der gentages (ryg-mave-ryg-mave) indtil maden kommer op...

Med hensyn til dagpleje og din uro for mad i hånden, så tænker jeg, at du skal tale med dagplejer om, hvordan du har det. Nævne, at storebror har haft problemer med fejlsynkning, og at du derfor bekymrer dig rigtig meget omkring, hvordan lillebror vil kunne håndtere det. Jeg går ud fra, at dagplejer godt ved, at hele nødder, hele vindruer osv. er no-go til børnene - men det kan du naturligvis godt tale med dem om.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis de giver udtryk for, at det har de helt styr på, så tænker jeg, at det er en god idé, hvis du viser dem den tillid :) Giver de derimod udtryk for, at det ved de ikke noget om, så vil det være en god idé, at I tager denne snak, og så kan du godt give dem lidt information om emnet - og tage udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens retningslinjer. Det kunne i givet fald også være noget, som man måske skulle drøfte med den pædagogiske vejleder, for det er naturligvis vigtigt, at alle dagplejere kender til de officielle retningslinjer. Men det vil jeg som sagt også tro at de gør...:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke med jeres dagplejestart!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor